تاثیر استفاده از SSL در سئو سایت

در سال های اخیر شاهد استقبال وب مسترها از پروتکل SSL بوده ایم. سایت هایی که از این پروتکل استفاده می کنند به جای http از https جهت ارتباط با سرویس گیرندها بهره می برند . این وب سایت ها با علامت قفل سبز که نشان دهنده ی ارتباط امن است ، نمایش داده می شوند.

در صورتی که امنیت وب سایت برای شما در اولویت‌ است، باید از SSL استفاده کنید. گفته می شود گوگل استفاده از https یک امتیاز در رتبه بندی به شمار می رود و در سئوی سایت تاثیرگذار است. در اینجا این سوال مطرح می شود که تفاوت http  با https  چیست ؟ یا اینکه چرا گوگل استفاده از https را یک امتیاز در رتبه بندی می داند ؟ در این مقاله به تحلیل این موضوع و پاسخگویی به پرسش ها می پردازیم.

 http برگرفته از عبارت hypertext transfer protocol است. این واژه به معنی پروتکل انتقال ابرمتن است. http ارتباط بین سیستم های مختلف را به عهده دارد ، مشکل این پروتکل این است که رمزگذاری نشده و  امکان دسترسی به اطلاعات توسط اشخاص دیگر در این  پروتکل وجود دارد.

همین امر موجب گشته است ، صاحبان سایت ها به دنبال پروتکل امن ( https ) باشند .  حرف s از واژه ی (secure) ، ( امن شده ) گرفته شده است. با استفاده از SSL Certificate ارتباطی امن بین سایت خود و بازدید کنندگان برقرار خواهید نمود. اس‌اس‌ال SSL توسط شرکت Netscape  برای دریافت و انتقال سندهای خصوصی از طریق اینترنت توسعه یافته‌است.

رمزگذاری های انجام شده در این پروتکل ، داد و ستد اطلاعاتی را در محیطی امن به دور از هکرها فراهم می نماید. فراهم نمودن فضای امن به خصوص برای سایت هایی که اطلاعات مهم و حساس  در آن ها رد و بدل می شود اهمیت بسیاری دارد. استفاده از https  در سایت هایی که پرداخت الکترونیکی انجام می دهند یا عملیات ثبت نام در آن ها انجام می شود ، ضروری است.

پرسش بعدی که ممکن است ذهن کاربران را به خود مشغول سازد ؛ تاثیر استفاده از ssl در سئو  می باشد. استفاده از این پروتکل چگونه بر رتبه بندی سایت تاثیر خواهد گذاشت ؟

چگونگی تاثیر https  بر سئو سایت

اگر به دنبال توسعه ی کسب و کار خود هستید ، لازم است همگام با الگوریتمهای گوگل قدم بردارید. طبق تحقیقات انجام شده بر روی سایت هایی که رتبه ی اول را در گوگل دارند و یا بین رتبه های برتر هستند. نرخ استفاده از https بیش از http  است. این موضوع نشان دهنده ی توجه گوگل به این پروتکل می باشد.

زمانی که گوگل الگوریتم کبوتر را معرفی کرد ، از تاثیر استفاده از ssl  جهت افزایش رنکینگ سایت خبر داد . البته اعلام شد که میزان تاثیر ssl در سئو بسیار پایین تر از سایر عوامل از جمله محتوا می باشد. همچنان محتوا در اولویت است و هیچ گاه کمرنگ نخواهد شد.

سایت  Ahrefs در ژوئن ۲۰۱۶ تحقیقاتی انجام داد که بر اساس آن ، درصد بالایی از سایت هایی که در رتبه های یک تا سه قرار داشتند از https استفاده می کردند . مقالات بعدی نیز تاکنون حاکی از نرخ بالای استفاده از https در بین سایت های برتر بوده است. براساس این آمار می توان اینگونه نتیجه گرفت که ؛ https  به عنوان یک تاکتیک در بهبود سئوی سایت می باشد.

ایجاد یک فضای امن در بسیاری از سایت  ها امری حیاتی به نظر می رسد. به علاوه با به وجود آمدن امکاناتی مانند صفحات موبایلی پرشتاب  (AMP) و با گسترش فضای مجازی نیاز به استفاده از پروتکلهای امنیتی بیش از پیش احساس می شود. توصیه می کنیم برای مهاجرت به https برنامه ریزی کنید و آن را به گونه ای صحیح  در راهبرد بازاریابی خود بگنجانید.

نقاط قوت و ضعف گواهینامه SSL

استفاده از گواهینامه SSL در کنار مزایای بسیار، معایبی نیز دارد و ممکن است در هنگام استفاده از آن با دشواری هایی مواجه شوید.

نقاط قوت استفاده از SSL شامل مواردی چون افزایش  امنیت و در نیتجه اعتبار آن برای مخاطبین ، دریافت نماد اعتماد الکترونیک ، تایید هویت سایت ، اخذ رتبه بهتر در گوگل و.. می باشد. اما در هنگام  استفاده از پروتکل  SSL ممکن است با دشواری هایی  مواجه شوید ؛ نصب و راه اندازی این گواهینامه نیازمند دانش فنی می باشد ، ممکن است موجب کاهش سرعت سایت شود و افزایش هزینه های سایت را به همراه داشته باشد . همچنین دریافت گواهینامه  SSL برای دامنه های ir دشوار و متحمل هزینه های بیشتر می باشد.

انتخاب صحیح  SSL

سایت ها و هاست هایی که هنوز از SSL استفاده نمی کنند. باید بداند استفاده از این پروتکل یکی از عوامل موثر در رتبه بندی سایت است و هرچه سریع تر حرکت به سمت این مسیر را آغاز نمایند. لازم به ذکر است ، باید با توجه به فاکتورهای مهم جهت دریافت گواهینامه  SSL اقدام نمایید.

سه نوع تایید اعتبار برای پروتکل SSL در دسترس می باشد که عبارتند از : تایید اعتبار دامنه (Domain Validation) ، تایید اعتبار سازمانی (Organizational Validation)  وتایید اعتبار توسعه یافته (Extended Validation)

پس از انتخاب نوع تایید اعتبار، باید با توجه به نیاز وب سایت خود اقدام به انتخاب گواهینامه ی SSL نمایید. گواهینامه  SSL در سه نوع ارائه می گردد که عبارتند از :

گواهینامه SSL تک دامنه (Single domain)  : برای افرادی که تنها یک سایت دارند و سایت آن ها زیر دامنه ندارد.

گواهینامه SSL وایدکارت (Wildcard) : این گواهینامه شامل دامنه ی اصلی و زیر مجموعه های آن می شود.

گواهینامهSSL چند دامنه ای (Multi-Domain) : گواهینامه ی چند دامنه ای ، همان گونه که از نام آن برمی آید ، برای افرادی است که هم زمان چند دامنه را مدیریت می کنند.

همان گونه که اشاره نمودیم استفاده از SSL در سئو سایت شما تاثیر گذار است . لذا دقت در انتخاب صحیح آن امری ضروی می باشد.


دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

تماس با واتس اپ
تماس با ما